torsdag 28 maj 2009

Ang gästDJs i DJbåset

Jag tycker någonstans att det hela har gått lite för långt med bloggtjejer, bartenders och andra halvkändisar i DJbåsen på Stockholms nattklubbar.

Det är kortsiktigt och gynnar inte nattklubben i långa loppet. Samma sekund som någon slutar hälla upp öl, slutar blogga eller blir med barn och försvinner ut ur branschen så försvinner konceptet. Givetvis kommer det nya och det finns åtskilliga att välja från. Men jag anser fortfarande att man inte kan bygga en nattklubbs koncept på detta.

Att en DJ, som spelar för sig själv, och inte för dansgolvet, får hålla på att spela är dock ändå värre. Sån't märks fort och DJn lär inte bli långvarig.

Att slå sig fram som discjockey idag handlar egentligen bara om ett par enkla saker. Fingertoppskänsla, att kunna anpassa sig samt att ha en egen identitet. Ungefär som vilket annat jobb som helst med andra ord. Att man kan mixa ingår givetvis i grundutbildningen.

Jag var nog en av de första att ta in gästDJs på de klubbar jag arbetat på genom åren. Ett bra sätt att lägga grädde på moset. Men det har aldrig varit för att bygga koncept.

Sen kan jag tycka att marknadsföringen kring alla evenemang har varit oproportionellt stor till vad de egentligen är. Jag menar rubriken 'Äntligen: Ekwall Live!' är kanske skrivet med ironi från författaren, men det uppfattas nog inte av alla - tror jag.

Skulle du, mot förmodan, vilja höra ett par riktiga DJs på lördag kommer du och lyssnar, dansar och har roligt när jag och Alex spelar på Victoria (Royal Garden) i Kungsträdgården på lördag. Vi är där för dig.

Det lät väl bra!

5 kommentarer:

Jonas Olsen sa...

Helt rätt... håller med till 1000 procent .. ses på lördag kommer förbi o tar ett par järn =)

DJ Självdistans sa...

en liten grej bara som jag tror att du borde hålla med om dvs. folket skall anpassa sig efter dj`n och ej tvärt om! jag menar om du har bra koll o smak så Är det i sig ett argument att hyra dig!

Don Tomaso sa...

Någonstans handlar det om ett ömsesidigt förtroende. Att folket ska anpassa sig efter DJn enbart är lika otänkbart som att DJn bara ska spela önskelåtar.

Anonym sa...

Bra sagt! Kissenödig debatt i ankdammen.

Rojin Kolanc sa...

mycket bra skrivet :)