tisdag 13 januari 2009

Uppe i normal tid

Äntligen är dygnsrytmen återställd. Förkylningen är dock inte helt över. Gick och la mig ganska tidigt igår. Direkt efter den magiskt tråkiga tevesändningen av Guldbaggeutdelningen. Prisutdelare som skulle försöka vara roliga. Tacktal som inte berörde. Jävla skitsändning.



Jag har kommit in i en Princeperiod (om du inte redan hajjat det). Jag hittade en fantastisk livespelning från 1985 med Prince från Syracuse på nätet. Jag har sett den förut. För 24 år sen. Kommer ihåg att den sändes mitt i natten live på SvT när den kom. Efter en sån tysk livekväll som visades några gånger om året på den tiden. Det här va ju innan mobiltelefoner, datorer, CD och kabelteve. På den tiden gick man och köpte LP skivor, lyssnade på P3 och bodde hemma. Mitt i konserten visar någon i publiken upp en 'Hello Europe' skylt. Och jag tror jag minns det. Jag hittade i alla fall en länk med info om turnén här.

Jag har sett Prince live minst fem sex gånger. Första gången va på Hovet och världspremiären av Sign O Times turnén 1987. Prince bodde tre veckor på Grand Hotel och repade dag och natt på Hovet. På den tiden jobbade jag på en reklambyrå som hette Ljungblad Annonsbyrå. Vi hade konto hos en bud/taxi firma som vi åkte med när vi jobbade sent. Och det gjorde vi nästan jämt. En av gubbarna som körde taxi hade varit Prince personliga chaufför under den här tiden fick jag reda på senare. Han berättade att en natt, mitt i sommaren, hade Prince ringt honom och bett att få sin gitarr upphämtad på Hovet. Han ville dessutom ha två flaskor Chablis och sen bli körd till en idyllisk plats. Chauffören kom inte på något bättre än det lilla lusthuset ute på Djurgården. Precis i närheten av Lisa På Udden (som på den tiden hette Skippers Inn). Där satt sedan Prince i ett par timmar, drack vin och skrev låtar.

Så nu vet du det…

Inga kommentarer: