torsdag 12 augusti 2010

Dåliga odds

Att marknadsföra sina fester och evenemang med Facebook håller verkligen på att tappa all viktig betydelse. Det kan till och med sägas att betydelsen nu snart saknas helt. I början hyllades Facebook som ett verktyg att dels, givetvis hålla kontakten med sina vänner, men också ett sätt för arrangörer att marknadsföra klubbar, produkter och andra tjänster.

Om man tittar på de två evenamangen ovanför som exempel. Den till vänster är lite info om kvällen på Solidaritet (2 timmar kvar tills de öppnar i skrivande stund). 139 personer har skrivit att de kommer. Hela 1839 personer kommer inte komma. Och ofattbara 7206 personer har inte ens svarat. De 241 som kryssat i att de kanske kommer kommer inte att komma. Det brukar de inte göra... Riktigt dålig procent på antalet som kommer att komma om man nu får titta till Facebookstatistiken. 1,4% för att vara exakt. Frågan man bör ställa sig är om det är bra eller dålig marknadsföring. Att behandla eventet som information från klubben är en sak. Men då borde man inte visa hur många som tackat Nej till att komma. Det är lika dåligt marknadsföring som det är bra marknadsföring att överhuvudtaget visa att man har öppet.

Till höger visas statistiken för kommande Loca Sessions i Karlstad. Och det är lika skrämmande siffror där. Även om jag personligen bjudit in många vänner som bor i Stockholm och inte kommer att åka till Karlstad.

Att istället som vissa klubbar mailbomba sina gäster med mail om veckans olika fester, tre fyra dagar i veckan, är sedan länge en död produkt. Nu är frågan: Vad blir nästa grej? Ska vi gå tillbaka till radannonser i fredagsbilagorna?

PS. Jag använder bara Solidaritet som ett exempel. Jag unnar de all framgång då de är nästan den enda klubben i Stockholm som håller en konstruktivitet och kontinutet i sin verksamhet…

Inga kommentarer: