lördag 7 augusti 2010

Sonisphere re:cap


Det är inte ofta man har chansen att få uppleva konserter på den här nivån. Iron Maiden, Iggy Pop, Mötley Crue och Alice Cooper med flera på en och samma kväll. I Stockholm. Evenemanget kallas Sonisphere och hölls ute vid Universitetet i Stokholm. Stora Skuggan för att närmare beskriva platsen. Kanske inte Sveriges kändaste plats för konserter. Vi blev iaf ditbjudna av Philip Morris.

Vi började med lunch på Sturehof. En ganska medioker Entrecôte som kostar 335 skattade enkronor. Då ingick en halvt god godkänd bea och skål med smal och intetsägande pommes. Hade jag inte blivit bjuden hade jag blivit upprörd. Nu blev jag bara småirriterad. Efter maten tog vi en taxi till Universitetet. Efter exakt 10 minuter efter ankomst började det regna. En lite annorlunda upplevelse efter mina två veckor i Grekland. Och det måste vara ett av de häftigaste regnen i Stockholm på denna sida av nyårsafton. Det fullkomligt hällde ner vatten.

Det som såg ut att kunna bli en trevlig eftermiddag/kväll urartade istället till en slags överlevnadsprocedur för att hålla sig så torr som möjligt. Det höll kanske i en kvart. Sen var det bara att ge med sig. Det funkade inte. Gummistövlar och regnställ var det enda som hjälpte.

Hann dock med att se ett par låtar med Iggy & The Stooges. En del utav Alice Coppers show. Ett par låtar från en storbildsteve av Mötley Crue. Och sen klev Iron Maiden på på stora scenen. Då slutade regnet. Och det gick att röra sig igen. Leran på marken va dock oundviklig…

På vägen ut från konsertområdet lägger jag årets bröderna Marxx vurpa. Som att halka på ett bananskal - i slow motion. Landar i leran och är helt otroligt jävla skitig. Händerna grävs ner sig en decimeter i leran och jag börja fundera på om det här är ett skämt. Mina sneakers är bara att slänga. Om jag får rent mina chinos borde jag få en medalj av VIA. Att min TopCab chaufför överhuvudtaget tar med mig i bilen är ett mirakel. Väl hemma skriver jag detta. Har blivit inbjuden på Iron Maidens efterfest, på Noppes.

Jag hoppar nog den…

1 kommentar:

Unknown sa...

Hahaha,, då var inte jag ensam om att lägga praktvurpa i leran, hade regnrocken men gummistövlarna stod hemma på verandan å jag svor fler än en gång över att jag glömde dom,, Hyffsad dag och kväll dock trots regnet, leran å 50 spänn 33 cl ölen som inte va kall.. Kajsa