fredag 25 december 2009

2009 års bästa nattklubb


2009 har kanske varit det sämsta året på mycket mycket länge på nattklubbsfronten på många sätt i Stockholm. Jag har ändå arbetat som DJ och arrangör i Stockholm, kring Stureplan, sedan 1993 och jag har sett och upplevt det mesta som är värt att minnas.

Frågan man egentligen borde ställa sig är på vems villkor man driver en nattklubb idag. Givetvis ska det finnas kommersiella nattklubbar samt de som är mer nischade. Men de nattklubbar som satsar alltför mainstream, och enligt mig, med kortsiktiga lösningar. Med bloggare, bartenders som discjockeys och nattklubbsansvariga, tror jag inte kommer vara vinnare i längden.

Ett par nattklubbar har dock stått ut lite mer detta år. Vinnaren är givetvis F12 Terrassen, som måste haft en av sina bästa somrar på länge. På andra plats, Berns 2.35.1, som gör bokningar och evenemang som attraherar människor som har ett intresse av att kombinera sin utekväll med något de verkligen vill se eller uppleva.

Jag vill också ge ett plus till Solidaritet som fortsätter sitt enträgna arbete med att ge Stureplan en bättre klubbscen. Som bubblare måste jag även ge en eloge till Klas och Mathias på Royal Garden som med sina bokningar arbetar efter en klar idé. Att våga är att vinna...

Att Stureplan som fenomen är över behöver vi inte diskutera längre. Den tiden då Stureplan va något man kunde prata om som hett är sedan något år förbi. Sätt på dig en ögonbindel och gå in på vilket ställe du vill. Du kommer aldrig kunna gissa dig till var du är.

Ungefär som bargatan på Kos. Eller Casban i Playa del Ingles…

Allt är lika. Allt är olika.

Inga kommentarer: