onsdag 30 juni 2010

RIP Hultsfred

Att Hultsfredsfestivalen begär sig själva i konkurs och ställer in årets festival bara en vecka innan den börjar måste vara en av de tristaste nyheterna på länge i musiksverige. Jag tycker uppriktigt synd om de som köpt sin biljett och planerat denna helg sedan förra hösten. Men framförallt tycker jag att det är tråkigt att man inte lyckas bättre med att attrahera besökare. Det är ju klart att Hultsfred har fått stor konkurrens av andra festivalarrangören de senaste åren och givetivs finns det inte plats för hur många festivaler som helst. Någonstans så tror jag att festivalerna slåss om samma publik och då kommer den med starkast marknadsföring och bäst bokningar att vinna…

Jag har själv varit på festivalen ett par gånger. Inte bott på campingen direkt. Utan varit ditbjuden av diverse sponsorer. Det var här jag lärde känna Alf Tumble en gång i tiden. Jag såg en grym konsert med Massive Attack. Blev lite halvimponerad av The Ark's liveenergi. Jag har sett Snoop, Marilyn Manson och många andra. Men det starkaste minnet är en konsert med Robyn. Det kan varit bland det bästa jag sett live med en svensk artist. Någonsin.

Nu blir det inget mer Hultsfred. Och man har skapat en rejäl snackis om hur det är att arrangera stora musikevenemang. En diskussion jag kommer följa på nära håll…

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.facebook.com/event.php?eid=119721068073152#!/event.php?eid=136190966407618&ref=mf

Det verkar som om många åker ändå ;)