lördag 7 april 2007

The Police

I augusti (den 29 och 30 augusti närmare bestämt) spelar The Police i Globen. En reunionturné som känns allt annat än logisk. Bandmedlemmarna har aldrig gjort ett enda gemensamt framträdande (så vitt jag vet) tillsammans på över tjugo år.

Den 14 oktober 1983 spelade de på Isstadion. 9000 lyriska fanns fick höra inledningen med Synchronicity part 1 i ett gulblåttrött ljusskimmer och avslutande låten So Lonely i ett helt upptänt Hovet. Sting spelade ståbas. Och det va magi.

Hur vet jag det? Jo - jag va där.

24 år sen. Shit va tiden går. Men det känns som igår. Det va min första stora konsert. Någonsin. Bodde i Gävle. Vi åkte ner sex grabbar och blev helt tagna av stunden. Ett minne för livet. Ett år senare åkte vi för att se The Clash. Inte originaluppsättningen - men ändå. De började med London Calling och vi stod nästan längst fram. I rask takt betade vi av band som Violent Femmes, The Lambrettas och massa andra artister.

Ett par år senare hade jag flyttat till Stockholm och man kom närmare konserterna. Jag gjorde all reklam åt Stockholms Konserthus under ett par år. Och såg massvis med konserter där. Nu blir det inte lika ofta. Men en sak är säker. The Police ska jag se igen. Och jag ska se dom med mina gamla polare.

Inga kommentarer: