lördag 13 mars 2010

Nej och åter Nej!

Jag är ingen stor vän av schlagerfestivalen. Snarare en ovän. Under sex helger ockuperar man svenska folket framför teveapparater. Det skrivs spaltmil om förfester, efterfester, onda halsar, tappade röster och artister på frammarsch eller tillbakagång. Att gå ut och äta middag en lördagkväll i Stockholm vid åtta-rycket under den här perioden är alltså inga problem. Alla restauranger gapar tomma.

Jag har inte sett eller följt en enda kvaltävling. Men jag kollade in finalen den sista halvtimmen ikväll. Vinnaren utsågs till slut av det svenska folket. Hade jurygruppernas röster räckt hade Salem Al Fakir vunnit. Nu vann en annan låt. Så vitt jag vet så har Sverige inte haft några topplaceringar i den stora europafinalen sen det svenska folket fick vara med och rösta.

Så då är frågan.

Gör man det här för att ta fram en slagkraftig konkurrent i finalen? Eller är det bara ett sätt för SvT att konkurrera med de andra kanalerna om tittarna? Är det en RIKTIG tävling eller ett lördagsjippo?

För mig är det hela ett stort skämt…

1 kommentar:

Oliva Nus sa...

Låten som vann var i alla fall bra. Tycker jag. Kanske kan bli bra i en dansre..mix...ha ha ha.. nej för fasen. Igen j*kla remix.