måndag 8 mars 2010

8 mars 2007

För exakt tre år sedan, den 8 mars 2007, gjorde jag ett bejublat blogginlägg som jag kallade Kinakrogsguiden här i min blogg. Då hade jag bloggat på den här adressen i en knapp månad. Idag, tre år senare, finns både Ho's och Hong Kong kvar. Fusan har stängt. Och stället i Gamla Stan har jag inte kollat in efter premiärbesöket. Aberdeen ligger kvar. Men kvalitén är inte längre på topp.

Tidigare än det låg min blogg på Sthlmsfinest. Och det första blogginlägget jag någonsin skrev lät så här:

Rubrik: Lördag kl 16.23
Skapad: 2006-06-17 16:26:49
Sitter på jobbet och jobbar med WeSC's nästa vårkatalog. Ute är det 28 grader och här inne 35. Ska spela på Nox ikväll. Kan bli kul om det kommer rätt folk. Det brukar de ha på Nox. Folk som uppskattar lite bra musik. Min fråga är hur kan folk med betala för att komma in på Sturecompagniet en helg och sedan bli förolämpad av deras DJs? Att alla inte kommer inte på "nattklubben" V är nog bara bra med tanke på att den musik som spelas där, den är ett sånt lågvattenmärke att den borde förbjudas. Som ni hör är jag inte så positiv till deras musikval. Står för varenda ord. Har du en annan synpunkt, hör mer än gärna av dig!


I juni har jag alltså bloggat i fyra år. Och helt klart är att jag var yngre och argare på den tiden. Jag har bland annat med hunnit med att börja arbeta för Stureplansgruppen i nästan två år och slutat. Men blogginlägget ovan gäller väl lite sådär fortfarande någonstans i bakhuvudet.

Men jag har nog ändrat lite åsikt och framförallt förstått hur en del saker ska funka på ett lite mognare sätt. V är ju fortfarande en trendig nattklubb med fokus på Stockholms bästa gäster och det ska spelas partymusik på sådana ställen. Att spela okommersiell house för den publiken håller aldrig i längden. Och V har ju inte förändrats sådär jättemycket på de här tre åren. Kanske har man bytt ut lite gäster. Men många väljer ändå V som sitt första stopp under en utgångskväll och måste V väl ändå rankas som Stockholms mest exklusiva nattklubb. Oavsett vilken musik de väljer att förse sina gäster med…

Det har verkligen hänt en del grejjer under den här tiden. Och jag blir förvånad när jag sitter och kollar igenom gamla inlägg att tiden nästan stått stilla i Stockholm, i drygt tre år. Det är mer eller mindre samma klubbar som gäller, samma promotors och nattklubbschefer (även om de bytt lite ställen med varandra) som idogt arbetar vidare med sina gäster, utskick och events. Det har väl dykt upp en och annan ny frontfigur på en del ställen. Och de flesta är just bara det - frontfigurer. Även om de själva vill påstå något annat.

Hade min blogg legat kvar på Finest hade jag nog haft tusentals läsare varje dag idag. Nu är ni som läser här närmare 300 varje dag. Jag möter fortfarande folk på stan som jag knappt aldrig träffat som läser min blogg dagligen. Och många verkar gilla vad jag skriver.

Så jag lovar att fortsätta skriva ett tag till…

4 kommentarer:

Anonym sa...

, Hur fick du tag i roxanne remixen?

Don Tomaso sa...

Jag jobbar med Joia. Hurså?

Anonym sa...

Jag undrade eftersom erick morillo också har den, men släpps den denna vecka eller?

Anonym sa...

Bra DT.. Jag läser i stort sett varje dag (när det finns ngt att läsa).. fortsätt :)