måndag 22 mars 2010

Operakällaren

Det något tvetydiga i att ta bort Guide Michelin stjärnan för Operakällaren känns på det stora hela väldigt tråkigt och konstigt. Samtidigt prisas Operakällaren av The White Guide som Sveriges bästa restaurang utefter upplevelsen.

Jag har personligen haft ett par utomjordiska upplevelser här men även upplevt ett par magplask. Att gå och äta på Operakällaren ska och kan inte behandlas som vilket krogbesök som helst. Det är alldeles för dyrt för det. Jag skulle tro att närmare 99 procent av det svenska folket aldrig kommer att gå hit och äta. Det har de helt enkelt inte råd med eller så prioriterar de annat i livet. Senast jag var på Operakällaren va i december då jag åt deras julbord. Notan landade på knappt 5000 kronor - för två personer. Det motsvarar väl en matbudget som täcker en månads mat till en trebarnsfamilj i en mellanstor svenska stad.

Vad jag tror kan vara det största problemet är att de försök Operakällaren gjort för att föryngra sitt koncept helt enkelt inte genomupplevs vid ett besök. De gånger jag varit här har det varit väldigt mycket äldre folk - än tom jag själv. Det är min teori.

För. Lokalen är helt overklig. Personalen är oklanderlig. Vinlistan är mästerlig och Stefanos mat är gudomlig. Det är resten det är fel på.

Jag hoppas vid min gud att Stefano får tillbaka det han förtjänar - nämligen sin stjärna. Vi behöver alla ett wake-up-call ibland. Men inte av det här slaget. Det vill ingen ha.

White Guide - Internationell Mästarklass 2010

1. Mathias Dahlgren – Matsalen, Stockholm – 37/92
Oaxen Krog, Hölö – 37/92
3. Kock & Vin, Göteborg – 37/90
4. Esperanto, Stockholm – 37/89
PM & Vänner, Växjö – 37/89
6. Operakällaren, Stockholm – 36/93
7. F12 Restaurant, Stockholm – 36/91
8. Gastro, Helsingborg – 36/88
9. Lux Stockholm, Stockholm – 36/87
10. Trio, Malmö – 36/85
11. Frantzén / Lindeberg, Stockholm – 36/84
12. Mistral, Stockholm – 36/83
13. 28+, Göteborg – 36/82

Antal matpoäng - max 40 /Totalpoäng - max 100

Läs lite mer här.

Inga kommentarer: