söndag 13 april 2008

Been there - done that

Började kvällen med en inspirationsrik middag. På Harrys i Ljungby. Ögnade genom menyn och blev rekommenderad en Hamburgare. Så här i efterhand borde jag följt rådet. Mitt rosa Ankbröst med Mandelpotatis och Apelsinsås skulle kocken inte tagit i med tång om han själv hade beställt den. Det kan faktiskt vara en av de sämsta maträtter jag någonsin ätit ute.

Ackompanjerad av en trubadur, som spelar gitarr, går dock ankbröstet ner. Efter att en lokal alkis sagt något på helt obegripligt på småländska börjar trubaduren med ett litet intro till sin tredje låt på repertoaren.

- Den här har vi inte spelat på minst åtta år. Säger trubaduren i micken innan. Vi som är cirka trettio personer i lokalen (inklusive personal) tror honom. Det låter fantastiskt illa. Han river av den överlägset sämsta versionen i världshistorien av 'Oooa Hela Natten'. Det låter så illa att Jack Vegas automaterna delar ut pengar till de femtioåriga tanterna som spelar.

Jag går ett varv runt kvarteret. Det här kan bli en klassisk spelning tänker jag.

Och.

Det blir det.

Det börjar lite trögt. Givetvis ringlar sig kön lång av överviktiga tjejer som vill önska schlagers, R'n'B och annan betydelselös musik. Efter ett par minuter kommer en tjej och visar lökarna (helt ok). Sen önskar hon Linda Bengtzing.

Ett par floorfillers senare håller det i sig till klockan två. Fullt ställ. Avslutar med White Stripes. Allsången fortsätter på torget utanför nattklubben. Då kommer Kling & Klang (ordningsvakternas smeknamn) med blåljuset. Kören tystnar sakta ut. Och folk smyger hemåt…

Får lite personalmat. Ytterligare en JC (JackCola). Och någon form av marsipangodis. Det känns som Ljungby har gett sitt yttersta. Jag åker dock gärna tillbaka.

Men tillsvidare - Been There Done That

Inga kommentarer: