onsdag 8 juli 2009

DT's sommarguide till Visby & Båstad


Ska man välja Båstad eller Visby vecka 29? Svaret är inte givet. Det beror nog lite på vad man vill ha ut av veckan? Men svaret är nog Visby om jag tänker efter. Mest beroende på att här finns allt som finns i Båstad och lite till.

Nu är det ju vecka 28 och det är 'gamla' Båstadveckan. Den kommer dock igång ordentligt på torsdag. Men på Gotland vilar man inte och satsar nästan lika mycket hela denna säsong. Här följer lite tips på du kan göra.

Vad gör man på dagen på Gotland?
1. Tofta. Klassisk badstrand söder om Visby med aktiviteter, bada i havet och glasskiosker. Blandad publik.
2. Kronholmen. En av Sveriges bästa golfbanor ligger strax söder om Visby. Nu med ny sträckning och banan är i kanonskick.
3. Visby Beach Club. Fick mig en riktig överraskning när jag va där i Söndags. Det här kan knappast bli bättre. Solbäddar och soft restaurang. Kändes osvenskt på något sätt. Om det nu är bra?
4. Kallbadhuset. Kommentarer överflödiga. I Visby är Kallis bästa stället att festa loss på. Många väljer det här som dagens höjdpunkt och går inte ens ut på kvällen. Testa räkmackan om du ska äta.

På kvällen då?
Det finns egentligen bara två alternativ och ett helt ok tredje alternativ på nattklubbsfronten.
1. Burmeister. Jag tycker Bur har intressantare bokningar & akter denna sommar. Kolla deras veckoschema på affischer och hemsida om det är något som passar. Måndag V29 har man Sebastian Ingrosso och på onsdagen har man bokat Ian Carey & Albin Myers.
2. Gutekällaren. Påminner väl ganska mycket om Sturecompagniet. Flera olika rum med olika musik. En Vip-avdelning. Har dock kanske en av Visbys bästa restauranger, Supper, på kvällen. Boka tidigt och slipp betala entré. :-) Söndagar är det alltid bra på Gute då Holger och Philip bjuder in sina vänner.
3. På klar tredje plats kommer Hamnplan 5. Från att ha haft att göra med mindre seriösa klubbarrangörer & värdar tycker jag de verkar ha lite roliga bokningar också. Plus för bra musik.

Vad gör man i Båstad på dagarna då?
1. Tennis. Att kolla på tennis hela dagen är nog inte så roligt. Men att lämna Båstad utan att sett ett enda serve-ess är dubbelfel.
2. Bada. Jag kanske inte skulle välja stranden i Båstad direkt. Åk bort en bit mot Torekov och hitta en egen klippa. Eller ta en färja till fina Hallands Väderö.
3. Pepe's Bodega's After Beach. Inte i närheten av Kallis. I Båstad är det kvällarna som gäller. Men deras bakispizzor sätter fart på magen igen… Missa inte Axwell i morgon.
4. Golf. Det finns minst tio bra banor inom en tiomilsradie kring Båstad. Välj i följande ordning:
a) Tylösand - en Sveriges bästa banor som arrangerade Solheim Cup
b) Torekov - Så nära links du kan komma i Sverige
c) Båstad - Spela nya banan. Mycket bra golf på fin bana.
5. Torekov. Ta bilen till Torekov och chilla. Torekov är en fantastisk liten by med en del trevliga restauranger.

Kvällarna då?
Det finns egentligen bara två ställen att gå ut på. Och ett som kan lite roligare.
1. Pepe's Bodega. Kom i tid. Annars lär du få spendera kvällen i kö. Väldigt många VIP-gäster.
2. Madison's. För de något yngre. Jag gillar gänget som driver stället. De har ambitioner och det gillar jag. Fast det börjar bli lite slitet nu.
3. Tredje alternativet är att stanna hemma. Grilla och drick rosé. En privatfest med polare och bekanta är alltid kul.

Givetvis finns det massor med annat att göra. Men det är inte därför du åker ner vecka 29. Då rekommenderar jag en annan vecka. Då är allt billigare. Allt…

Själv åker jag till Grekland och Malta. Jag har liksom gjort mina somrar både i Båstad och på Gotland.

Have fun!!!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Precis den här typen av inlägg gör att man läser din blogg dag efter dag!!

/Mackan

Anonym sa...

Du har inte missat att Axwell lirar på Hamnplan eller ? eller är det jag som är ute och cyklar nu ? ;)

Don Tomaso sa...

Gör han det så får man ju absolut inte missa det. Blir nog en av veckans bästa fester…

Anonym sa...

Ian Carey måste vara billig att boka? haft en hit! Suger totalt att gå att lyssna/dansa till... Fattar inte va fan ska han dit & göra ???

Anonym sa...

Släng gärna upp lite tips på bra restauranger i Visby.