söndag 12 juli 2009

Min högst egna lilla guide till Grekland

Grekland är nog det land jag besökt överlägset flest ganger (efter möjligtvis Danmark eller kanske England. Finland räknas inte).


Det hela började med en batluff fotbollsVM sommaren1994. Pa den tiden hade Grekland fortfarande Drachmer som valuta och Euron var bara en blöt centraleuropeisk dröm. Pa den tiden va det otroligt billigt att turista i Grekland. Vi pratar mer än halva priset pa det mesta.


Jag och min kompis Grönis tog varsin LuftHansa flygstol till Athen. Övernattade i Athen pa ett sjaskigt hotell och tog oss dagen efter ut till ö-gruppen Cykladerna. Cykladerna innefattar bl a Paros, Naxos, Amorgos, Santorini och Mykonos. Det finns ytterligare öar men ovannämda är mina favoriter.


Vi landade första dagen pa Paros. I hamnarna star det alltid mins 200 pers och visar sina rum de hyr ut. Sa att hitta rum är ofta väldigt enkelt. Vi hamnade pa ett trevligt litet hotell som visade fotbolls VM i lobbyn. Första dagen hyrde vi moped och tog oss runt ön tillsammans med en kille fran Brasilien. Bar vit överkropp pa en moped runt ön i 6 timmar utan solskyddsfaktor slutade med brännblasor pa axlar na. Vi gick ut och festade nagra kvällar. Pa den tiden va Paros ingen direkt party-ö.


Sedan tog vi baten till Naxos, som ligger mycket nära Paros. Tar nog bara en dryg halvtimme med färjan. Här kan jag berätta en klassisk historia (som innefattar koreanska medborgare) men haller den för mig själv tills vidare. Naxos är en familjeö med bra mat, bra stränder och obefintligt partyliv. Sa där stannade vi bara ett par dagar. Dock med stora konsekvenser för den kommande hösten (och nämda sydkoreanskor).


Vidare till Mykonos. Pa den tiden pratade alla om att Mykonos va ett gay-paradis. Jag skulle nog säga sa här i efterhand att det är en mycket överdriven bild av Mykonos. Vi bodde centralt i den härliga staden. Tog bussen till Paradise Beach pa morgonen. Solstol. Bad. Lunch. After Beach. Enligt klassiskt recept. Vill man ta ut svängarna sa tog man badbaten till Super Paradise Beach. Pa SuperParadise fanns pa den tiden inga regler. Nakenstrand. Gruppsexhögar. Hippies. Alla kategorier av extrema livsnjutare. Kvällarna gick man omkring i barer och hängde pa Scandinavian Bar. Vi pratar ju 15 ar sen. Det har hänt en hel del sedan dess. Idag är Mykonos den dyraste ön i Cykladerna. Du hittar allt fran Gucci butiker till femstjärninga hotell i yppersta världsklass. En AfterBeach som far Kallis att framsta som ett bonusalternativ.


Aret efter köpte vi flygstol till Rhodos. Tog en 20-timmarsfärja till Santorini och där har jag hittat mitt. Min, idag mycket goda vän, Costas mötte oss i hamnen och tog oss till sitt hotell Villa Mathios som ligger i Akrotiri. Langt ifran turismens mecka Thira och ännu längre fran kändisstaden Oia. Da var Villa Mathios ett hus med 10 rum och en liten pool. Idag har Costas och hans familj över 60 rum, tva stora pooler och en fantastisk atmosfär. Jag har bott där i stort sett varje sommar sedan 1995. Tror att jag missat tre eller fyra ar.


Färjan mellan Rhodos och Santorini är inte att rekommendera. Vi tog flyget tillbaka och det tar drygt en halvtimme. De senaste aren har jag flygit direkt till Santorini med Apollo. Ett utmärkt sätt att hamna mitt i ö-världen. Utan att passera Athen.


Under min tid pa WeSC jobbade jag mycket nära WeSCs grekiska distributör. Jag har lärt mig en hel del om Athen och framförallt har jag fatt nagra riktigt fina vänner här.


Nu vet du lite mer om mitt förhallande till Grekland. Ska försöka blogga lite mer under resan men det blir nog mest Twitterinlägg som du kan följa pa www.twitter.com/DJDonTomaso. Det finns lite gamla blogginlägg fran tidigare ar om du bläddrar bakat i tiden i min blogg.


Jamas!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, ledsen att behöva störa när du är på en fresh semester ! Men jag var på sture igår och dj:n spelade en underbar låt som jag fastnat så hårt för.. i låten sjunger sjungen tjejen "Mi Amor"..och har en skön sommarsound. har du någon aning om vem som producerat eller mixat låten? skulle vara jätte tacksam :)

Don Tomaso sa...

Ingen aning faktiskt. Chansar pa 'Mi Amor'

Anonym sa...

Och kanske 1000 totalt meningslösa inlägg på facebook varje dag?

Don Tomaso sa...

Det är min Twitter som uppdaterar Facebook. Den är fullständigt meningslös för dom som inte bryr sig. Ta bort mig som vän om du inte pallar läsa.