torsdag 8 mars 2007

På begäran - Kinakrogsguiden

Någon som heter Magnus delar tydligen mitt intresse för Kinamat. På åttiotalet i Gävle planerades ett Kinakrogsbesök lika mycket som inför julen. 'Vi ska gå på Kinakrogen den 12:e maj' kunde man säga till sina vänner och svaret va alltid 'Guuu - va rooolit'. Gävleborna hade plötsligt något nytt exotiskt att se fram mot. Och den lokala kinakrogsägaren hade inom kort den dyraste bilen i stan.

I Stockholm finns däremot tusentals kinakrogar. Det går minst en kinakrog på tjugo stockholmare. Nåja, kanske inte rikigt så. Här listar jag mina favoriter, stadsdel för stadsdel, precis som önskat. Håll till godo.

Södermalm. Ho's. Hornsgatan 151. Arne Ankas favoritkines. Och min. Mycket tack vare den genuina maten. Men också för att man slipper hela kinaköret med musik och lampor osv. Maten är utsökt och de har även helt ok luncher.

Kungsholmen. Hong Kong. Kungsbro Strand 23. En riktig lyxkines. Det är dyrt och riktigt jävla skitgott. Det här stället är en riktigt pärla för dejter. Utmärkt service och en bra vinlista. Jag brukar faktiskt ta en taxi hit och köpa med mig mat hem. Har till och med deras telefonnummer i mobilen. Det blir lite billigare med take-away. Men Hong Kong ska först och främst avnjutas på plats.

Vasastan. Fusan. Upplandsgatan 51. Hit kan man åka för lunchen. Prisvärd mat och mycket glad personal. Dock en del trista stammisar som sitter vid samma bord dag ut och dag in och tippar, spelar på hästar och oddset. Men maten är kanoners. Deras currysås till den friterade kycklingen är übergrym.

Gamla Stan. Dragon House. Hornsbruksgatan 26. Har inte varit här själv men enligt rykten ska det vara riktigt bra. Kanske går dit ikväll redan.

City. Aberdeen. Grev Turegatan 20. Ett stenkast från Grodan ligger denna oslipade pärla. Mycket stressad kines som kommer med notan innan man satt sig ner. Men maten fungerar. Framförallt på kvällstid. Dessutom serverar de ölen i gamla hederliga kupor. Det blir liksom godare då.

Östermalm. Har inte hittat någon bra. Eller har jag missat någon. Ge mig några tips!

3 kommentarer:

alexblog.se sa...

Ska nog printa ut denna grymma lista, blev riktigt sugen på kinesmat nu.
Jag lyckas alltid pricka fel när det gäller kinamat tyvärr och då kan det gå och smaka riktigt illa!

Tack
/Alexx

Anonym sa...

Välkommen till Restaurang Fusan

Bilder


Bilder



Restaurangen - Maten
[Restaurangen]

Specialité & Beskrivning


Specialité & Beskrivning

OBS! Vi har nu flyttat till restaurang Formosa på Kornhamnstorg 2. Vi önskar gamla och nya kunder välkomna dit!

Anonym sa...

Haha, så sant. Gävles gräddhylla!