söndag 6 maj 2007

Erfarenheten talar sitt eget språk

Efter att ha arbetat femton år på krogar vid Stureplan är det dags att sätta ner foten. För nu börjar alla skriverier gå mig på nerverna. Om hur 'hett' det är. Om hur 'coola' alla är. Om hur tuff miljö det är. Okej, vi pratar givetvis om Sveriges ledande nattklubbar, där jag har haft förmånen att få arbeta under många många år. Jag har spelat skivor och varit delaktig i många av nattklubbarna kring Stureplans framgångar. Jag har sett mer än någon annan. Jag har varit med om vad en vanlig svennebanan från Eskilstuna aldrig ens kommer att få uppleva. Jag har druckit champagne med kändisar. Spelat skivor med världsartister. Jag har ätit middagar med superkändisar. Och jag har även var varit på fler efterfester än en normal 25-åring från Karlstad någonsin ätit på restaurang. Jag har också druckit fler Fernet än alla spelare i Allsvenskan tillsammans…

Det första jag vill säga är att media har skapat en bild av Stureplan som något för det vackra folket. Jag vet inte vilka de tänker på. Men jag antar att de menar alla sk glamourmodeller, dokusåpakändisar, finans-wanna-bees och avdankade fotbollsproffs. Man skriver inte lika mycket om den stora klicken. De som får alla ställen att överhuvudtaget existera. Av etthundra gäster på en nattklubb vid Stureplan kanske fem är gäster som pressen kan skriva om. Okej, det är mer än vad Harry's i Malmö har. Av dessa fem kommer med största säkerhet fyra gå hem tidigt eller ta det mycket lugnt. Och en person finns då kvar att skvallra om. Och då gäller det att göra bort sig. Vilket inte är så lätt om man har huvudet på skaft. Som ni förstår är det mesta fabricerat.

För att få en nattklubb framgångsrik så finns det INGA genvägar. Oavsett om du är Sveriges hetaste person eller om du är totalt okänd. Hårt arbete är det enda som fungerar. En stor portion ödmjukhet (som jag ibland totalt saknar) är också viktigt. För att få ditt ställe att bli bra måste du satsa på kvalitet. Det är inte konstigt att vissa ställen vid Stureplan aldrig nämns i spalterna. Vissa har funnits där mycket länge. Anledningen är lika enkel som ett plus ett. Total avsaknad av kvalitet. Jag ska inte nämna några ställen jag heller. Dessvärre finns de kvar enbart för att de ställen som är bra är fullsatta - eller kan välja sina gäster.

Att bli den du är är alltid självvalt. Oavsett om du väljer att studera mikrobiologi eller att operera brösten och dricka champagne på V så kommer dina val i livet bestämma var du landar om femton år. Visst kan man ta ett par felaktiga beslut då och då. Sånt straffar sig alltid förr eller senare. De personer som hängde på Laroy 1996 - när jag va deras första DJ - ser man sällan på krogen nuförtiden. Okej - jag står ju fortfarande och spelar. Patetiskt eller inte? Jag har under hela min 'karriär' som DJ och nattklubbsarrangör arbetat parallellt i reklambranschen. Jag har vunnit ett guldägg och två silverägg med de arbetsgrupper jag medverkat i. Att vinna dessa priser gör man inte med tur. Inte DJ-jobbet heller. Det handlar om att ha 150% koll på vad just de gäster vi har i lokalen gillar. Och jag tycker fortfarande att det är askul att spela skivor. Kanske inte fyra dagar i veckan men minst en...

Det är inte många krogar som finns kvar i samma form som de gjorde för femton år sen. Konstigt vore väl annars. Det är i stort sett bara Café Opera som står kvar. Att inriktningen ändrats då och då är bara naturligt. Men krogarna vid Stureplan har alltid legat där. De har bytt namn några gånger. Men det är först på senare år som 'Stureplansfenomenet' uppmärksammats. Om det nu är ett fenomen. Min teori är att alla mingelsajter satt prestige i att fånga kändisar på bild. Det drar liksom fler besökare…

Att en sajt som Stureplanocensurerat får en sån sagolik hype är inte konstigt. Folk har alltid velat höra och läsa skvaller. Tyvärr blir sajten VM i Pajkastning med alla kommentarer som publiceras. Jag tror att sajten skulle leva längre av att ta bort dom.

Kommer att skriva några fler rader om detta inom kort… nu ska jag kolla på fotboll.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt hur mycket Fernet har du druckit egentligen?

Don Tomaso sa...

huh - hemska tanke... Men ett tag va man väl uppe i en flaska i veckan - minst

Anonym sa...

På tal om Fernet och Stureplan, du har nog sett den här.
http://www.youtube.com/watch?v=q8g4HaZWe_s