onsdag 25 november 2009

20 år på Stureplan - Grattis


Idag fyller Sturecompagniet 20 år. Grattis. Min senaste arbetsgivare inom krogbranschen har inte ens brytt sig om att bjuda in mig till festen. Det gör väl inte så mycket - egentligen...

Innan jag började på Sturecompagniet så var det inte mitt favoritställe. Men en gång i tiden va det verkligen riktigt bra. Det va i stort sett omöjligt att komma in. Och då pratar vi 15-20 år sen. Läs gärna den utmärkta artikeln om Sturecompagniet på Stureplan.se, så kanske du får en bild över hur otroligt bra det en gång var.

Visst. Det har visst funnits bra och dåliga sidor med Sturecompagniet. Och en natt…

Jag satt själv på gamla Köket Och En Bar den 4 december 1994 och åt deras populära skagenmacka och drack varm choklad, med en tjej jag inte minns namnet på, när Stureplansskotten avlossades. Efter allt rabalder så åkte vi hem till henne och jag stannade kvar där över natten.

Det här va alltså innan det fanns mobiltelefoner, så när jag kom hem framåt eftermiddagen dagen efter hade jag minst 50 meddelande på min analoga telefonsvarare med oroliga vänner som trodde jag strukit med eller blivit skottskadad. Efter skotten minns jag debatterna, en vän som fick sin flickvän mördad. Hela krogstockholm förändrades. Över en natt. Det va en obehaglig tid.

Jag spelade även skivor här lite senare på 90-talet. I Dennis Hopper rummet (efter att han besökt rummet och suttit där under en Filmfestival) som det hette på den tiden. Det är det rummet där V ligger idag. Där V's toalett är idag låg Regnbågsrummet. Ett litet mecka för extravagans. Och helt omöjligt att komma in på om man inte kände Jonas Andersson. Det va på de här 30 kvadratmetrarna som Eric Prydz la grunden för sin DJ karriär…

De här åren känns verkligen som lång tid när man spaltar ner allt på det här sättet. Sturecompagniet har huserat yuppies, creddstockholm, brats och svennebananer och nu fyller Sture alltså 20 år. Bara att gratulera. Och någonstans inne i mitt arkiv vet jag att jag har varit med och utformat en liten liten del av framgången...

Så att inte bli bjuden på festen känns faktiskt ganska tråkigt...

Inga kommentarer: