söndag 21 februari 2010

Boka något som passar din publik!

Har inte ens försökt att ta mig utanför dörren i helgen. Förutom i fredags då förstås. Måste varit den svåraste helgen i mannaminne för nattklubbar. Snökaos, svinkallt och helg innan lön. En nattklubb satsade dock lite extra i fredags. Pure. Ett ställe jag aldrig besökt och inte heller en klubb som marknadsför sig som en houseklubb, vad jag förstått…

Fick höra av en besviken Arno Cost att det va en av de konstigaste spelningar han har haft i sin karriär. Albin, Jonas, Sandro och Avicii hade varit med. Och tydligen hade någon föreslagit att Albin skulle sköta ljuset på nattklubben?!? Dessutom hade Arno inte blivit hämtad på flygplatsen, inte blivit medbjuden på någon middag eller omhändertagen för fem öre av arrangören. Jag tycker det är mycket märkligt. Och jävligt arrogant. Sen hade ljudet varit under all kritik (det har aldrig varit bra ljud i den lokalen). Nåja. Det är ju bara en liten del av det stora problemet när nattklubbarna gör såna här bokningar.

Att sedan marknadsföringen görs via promotors, Facebook och Finest där man kanske inte hittar ut till den publik som verkligen skulle uppskatta att höra en bra DJ. Det hade väl varit okej med folk (jag va själv inte där, men några av mina vänner), men någon gjorde en uppskattning på att ca 80% inte hade en aning om vem DJn var. Så ska det inte behöva vara. Och det kan ju heller inte vara optimalt för arrangören. En dedikerad publik höjer stämningen och ökar försäljningen. Och om du tror att det blir en bättre kväll med ett bra ljud, hyr in det, det kostar bara ett par tusenlappar.

Nu pratar ju de flesta DJs med varandra och kollar in vilka ställen som fungerar och inte. Och mitt tips är att Pure inte behöver vända sig mot Frankrike på ett tag för att hitta en DJ till nästa stora bokning. Boka i stället något som passar din publik.

Och oavsett vem du tar hit. Ta hand om dom!

PS! Det här inlägget gäller alla nattklubbar som flyger in internationella DJs eller satsar på lite större bokningar. Det är oftast inte artistens fel att det blir dåliga kvällar.

Inga kommentarer: