fredag 12 februari 2010

En torsdagsnatt i Stockholm

Nu ska jag ta upp ett jävligt infekterat ämne. Ett ämne med lika många åsikter som det finns människor. Men den stora frågan vi måste ställa oss är: Vad i helvete är det som håller på att hända med Stockholms nattliv på torsdagarna?

Den faktiska verkligheten är att det inte verkar finnas plats för mer än ett par tre nattklubbsaktörer i Stockholm just nu en torsdagskväll. Okej. Vi befinner oss i den mörkaste av tider med lågkonjunktur och iskallt snökaos. Du översköljs av Facebookutskick där du tipsas och får massvis med förslag på vad du kan hitta på nattetid. Ändå kommer det inget folk. Det här kanske är en lite för orolig analys av hur det verkligen ser ut och det kommer givetvis att bli bättre i framtiden.

Men så här såg det faktiskt ut igår natt.

Collage, där jag själv tillsammans med ägare och drift gör en gemensam satsning på torsdagarna har fått en ganska trög start. Vi siktar långsiktigt och är fulla av självförtroende då vi tror på vår produkt. Och det är nog så man är tvungen att tänka. Utveckla produkten under tiden och se till att attrahera dom som söker efter något nytt och fräscht.

Café Opera satsar på sina torsdagar med mode som tema. I svallvågorna efter förra veckans 'modevecka' var folk så ointresserade av att komma dit igår att man stängde redan kl 02.00. På min tid på Café Opera hände en sådan sak aldrig.

Berns hade lite folk uppe i loungen och en del nere i källaren. Enligt rykten det bästa stället under gårdagskvällen.

Sturecompagniet fortsätter med sina torsdagsmiddagar och hade då fest för en utvald klick i lilla vipavdelningen. Ett riktigt roligt alternativ om du känner rätt folk. I övriga delen av lokalerna klockan tioövertvå var det exakt två personer i Magnumbaren och tre personer, inte mer inte mindre, på dansgolvet i den centrala delen av Sturecompagniet. Sturecompagniet har en tydlig torsdagsprofil och har haft en absolut ledande ställning som torsdagsalternativ i centrala Stockholm. Att just gårdagen var dålig kan vara en temporär formsvacka eller sviterna av en riktigt bra fest dagen innan eller en hypad fest kommande kväll.

Solidaritet som i två år hållt fanan högt med Darwin & Backwalls houseklubb har definitivt sett sina bästa dagar. Jag är uppriktigt förvånad att inte fler hittar hit. Solidaritet ligger med folk i alla lag, i positiv bemärkelse. Här finns alltid något för både den traditionella 'stureplanspubliken' och de mer klubbfokuserande gästerna. Dessutom kryllar stället av ledig krogpersonal framåt småtimmarna. Bara det i sig attraherar fler gäster. Men gårdagen va oroväckande tom.

På gamla hederliga SpyBar huserar alltid olika temaklubbar för att bredda produkten. Oftast har man två olika kvällar. En 'förkväll' då de som gillar klubben som kör denna kväll kommer och en senare variant som attraherar folk som varit på ställen som stänger tidigare. Igår kväll var jag där vid fyratiden och blev inte speciellt imponerad. Ett fåtal personer inne i 'det vita rummet' och en del inne hos Pe-Cut i hans rum. Hur det såg ut tidigare på kvällen kan jag inte uttala mig om.

På Hells Kitchen huserar Jonas Sällberg i DJ båset på torsdagar. En av Sveriges bästa DJs stod och spelade för ett trettiotal personer framåt fyratiden. Några vid ett bord, resten kring den första baren direkt nedanför entrén. Enligt Jonas hade det dock varit helt okej lite tidigare. Men ett femställe har ju faktiskt öppet till klockan fem.

The Lab räknas inte. Det är ingen konkurrent till något av ovan nämnda ställen utan snarare det enda alternativet om du inte kommer in någon annanstans och inte vill åka hem.

Viktigt att säga är att fokuset i min diskussion här med mig själv är att det enbart handlar om torsdagen som fenomen.

Vi har ju ett antal andra ställen i centrala Stockholm som man kanske inte direkt kan kalla nattklubbar. Men ändå utgör de ett element man inte direkt kan bortse från. Nu var jag inte runt på dessa i samma utsträckning som tidigare nämnda. Men Riche hade till exempel fullt i sina barer. De stänger klockan två. Det gör också lilla Bistro Jarl. Där är det alltid fullt med folk och så även igår när jag gick förbi. Klientelet är dock betydligt äldre och en snittålder skulle jag uppskatta till en bra bit över 40. Sturehof har alltid folk. Men det är inte gäster som är ute efter en kväll på nattklubb. East har sin egen lilla oas på Stureplan. Och sin egen publik. Ett bra facit om hur det ser ut inne brukar vara att se hur många som står ute. Och igår var de inte många. Kåken som ligger en bit upp på Kungsgatan har helt klart hittat sin egen niche och har oftast alltid fullt på torsdagar. Story Hotells bar är oftast fullsatt. Inte till bristningsgränsen men det är svårt att hitta hängplats i baren.

Varför är det då så lite folk ute i Sveriges huvudstad en torsdag?

Mina teorier är ett par stycken.

En kan vara att Stockholms nattliv befinner sig i ett rejält generationsskifte. Den publik man attraherat har helt enkelt börjat arbeta eller tagit tag i sina liv. Detta händer vart tredje år ungefär. Men har kanske inte varit tydligare än just nu.

En annan kan vara att det helt enkelt är vinter och kallt och folk räknar sina slantar för att få privatekonomin att gå runt. Nu behöver du dock inte göra av med speciellt mycket pengar för att gå ut och ha roligt en torsdag. Att hamna på gästlistan och slippa betala entré är egentligen hur enkelt som helst. Och alla nämnda ställen lockar med fri entré innan en viss tid.

En tredje teori är att det Stureplan, medier och annat framställer helt enkelt inte är en produkt folk vill bli förknippade med. Det är ganska långsökt då bloggar och annat som hypar livsstilen kring klubbar och nattliv aldrig haft fler läsare. Men det är väl lite som det här med att det aldrig har sålts så mycket kokböcker som nu. Å andra sidan så slår försäljningen av färdigrätter nya rekord varje dag.

Min fjärde och sista teori är att nattlivet har blivit ointressant. Nattklubbarna anstränger sig inte fullt ut för att hela tiden förnya sig och göra sina ställen tillräckligt intressanta. Jag tror inte att en fet DJbokning varje vecka är melodin heller. Jag tror inte heller att vi ska behöva gå tillbaka till den tiden då drinkbjudningarna stod som spön i backen. Utan det gäller att locka med en ny produkt som står ut, lockar och underhåller. Vad det är är nog upp till var och en. Och framförallt upp till de nattklubbschefer och krogägare som bedriver sin verksamhet på torsdagen.

Defacto är att ett antal ställen idag backar i sin verksamhet. Det kostar mer att ha öppet än att ha stängt. Dock ser man att hålla öppet som en service för en del gäster och istället minimerar personal och ytor på klubben.

Ett annat stort problem är att entrépolicyn. Och det här är kanske den känsligaste punkten. Entrépengen betalar egentligen sk ej inkomstbringande personal såsom diskare, vakter, nissar, DJs, städning och så vidare. Den hjälper givetvis också till att betala svindyra cityhyror. Men eftersom det inte rör sig så mycket folk ute måste man släppa in folk gratis. Intäkterna går ner och klubben är tvungen att banta gager och ersättningar. Och du kan inte hålla en hög kvalité genom att betala mindre pengar till de duktigaste. Folk presterar alltid bättre när de tjänar bra.

Det hela är en ond spiral som nått så långt att arrangören idag helt enkelt inte har råd att göra en bra produkt för gästerna. Och tålamodet börjar säkert ta slut hos en del. Hade jag varit krogägare hade jag samlat mina mot- och medspelare till ett möte för att gemensamt börja ta betalt för sina produkter. Det kanske är det som krävs. Nollställa. Och börja om. Tillsammans.

Annars kommer vi se fler och fler ställen som stänger.

Eller så satsar man helt enkelt på att ge gästerna sämre kvalitet. Och hur kul låter det. Ingen vill bli förknippad med en dålig produkt. Och du kan inte bygga en verksamhet på att vara halvdålig. Oavsett bransch.

Det här är mina personliga åsikter. Jag hackar inte ner på någon specifik klubb, person eller företeelse utan bara en reflektion om vart vi är på väg. Vad tycker du? Är jag helt fel ute? Vad saknar du ute på krogen? Eller kort och gott.

Vad måste ske för att du ska gå ut en torsdag?

8 kommentarer:

Unknown sa...

Inför min "trestegsraket" så ordnar det sig... även med torsdagar!

http://www.alexlewerentz.com/2010/01/fy-fan-for-gratisdrickarmentaliteten.html

BILLY OCEAN sa...

Har ingen aning om hur det ser ut idag på nattklubbarna men på min tid så gick man ut på torsdagar för att se på liveband på bla. Cafe Opera. Typ Terence Trent D'Arby, Stonefunkers och diverse upcoming band från Staterna. Har t.o.m sett Ricky Martin på Kungsgatan precis innan han slog igenom. Vad är det som lockar idag? Gratis inträde? Stå på gästlista? Hamna på bild på Finest? Jag har ingen som helst aning men är det det så jäkla rock n roll att titta på en DJ-gubbe med hörlurar? -Inte vet jag men och andra sidan så är jag också typ 100 år gammal. Vad hände med all rockstjärnor från 80-talet? Borde de inte ha lite sköna rockstjärnekids som börjar röra sig på krogen och bilda band och ha sig? Kanske är de nya rockstjärnorna 17 år och bloggar om sina nya rattar?

Anonym sa...

hoppas du inte är arg på mig! sorry... kram emma (kommer inte in på f-booken så skriver här, haha!)

Don Tomaso sa...

Ingen fara. Jag e verkligen inte långsint…

Anonym sa...

Jag tror att många studenter som går på gymnasiet är sugna på att gå ut, dock osäkra om de kommer in eller inte. Jag vet inte hur det är med hårdheten av åldersgräns på torsdagar men jag har upplevt på helger att de är hårda på de flesta ställen runt stureplan med att vara 20+. Det är ju trots allt de klubbar runt stureplan som har öppet på torsdagar.
En anledning till att det är dött på torsdagar är för att fredagen kommer dagen efter. Många väljer då att gå ut på fredagen då betydligt fler folk är ute.

Unknown sa...

Fantastiskt inlägg DT, kul med någon som inte bara konstaterar utan också analyserar!

Jag tror du är helt rätt ute, en produkt måste ständigt utvecklas för att möta dagens och morgondagens krav. Är nog ganska få produkter som klarar sig utan sådan utveckling.

Är det kanske just det man gör fel, att man inte inser behovet av att produktifiera sin klubb/verksamhet tydligare och koppla rätt attribut till för att på så sätt utveckla den?

Andreas sa...

Folk sitter hemma framför facebook, match.com och andra sociala medier istället för att träffas IRL.

Anonym sa...

hahaha terence trent darby. det var 20 år sen! visst att du nämner att det var länge sen du gick ut men come on.

de som pallar gå ut på torsdagar har inte så mycket pengar. man kan inte ta 60 spänn för en flasköl (som det gör på ställena i city och runt stureplan). sen måste det bli mer nishade klubbar. jag körde country på torsdagar på söder och det gick hur bra som helst.

håna mig gärna för country nu men det var grym publik, creddig och snygg och ett jäkla drag.