måndag 3 mars 2008

Avtryck #1

Ett blogguppehåll på ett litet tag lämnar ett tomhål. Att inte kunna vädra sina tankar i bloggen lagras som på ett litet eget konto under ett par dagar

Under veckan som gått har jag, som ingen antagligen undgått att notera, arbetat med Energy At The Club. Egentligen skulle detta kunna vara en heltidstjänst på vilken eventfirma som helst. Efter att jag tagit konceptet till en ny nivå på Sture, Nivå och även denna helg i Åre kan jag ganska enkelt konstatera ett par små detaljer.

1. Stockholm. Kanske den bästa Energykvällen av alla genomförda hittills. Laidback Luke ringer och tackar för en fantastisk kväll dagen efter. Alla som kom hade en utomjordisk upplevelse.

2. Göteborg. Vi tog Göteborg med storm. På alla sätt. Ett blåsigt Göte. Vi vände en halvskeptisk publik till en av årets bästa fester på alla sätt. Vi hade under kvällen alla anhängare, skeptiker och betraktare hos oss. Gensvaret var påtagligt direkt. Ett alternativ en torsdag i månaden till som folk tar för givet tillhör ett annat ställe i stan. Ett mycket stort tack till Kian, Elin och Micke Veermets.

3. Åre. Här stod skeptikerna tätare än slalomportarna i en slalombacke.
Resultatet: Alla åkte störtlopp. Kul att se bilköerna från Östersund ringla sig mot Åre likt en bilkö från Värmdö in mot Stockholm en tidig sensommar morgon i Augusti.

Att genomföra de här evenemangen har mer eller mindre upptagit all min vakna tid de två senaste månaderna. Och delvis min sovande tid. Mentalt. Jag har tamejfan ätit, sovit, skitit och levt med det här sedan jag slutade på min tidigare (idag helt ofattbara 'arbete-utan-credd-nån-fucking-jävla-stans') arbetsplats.

Turnén till Göteborg och Åre har vi gjort med tåg, Jag, Benji, Albin å Alex. Det va verkligen länge sedan jag skrattat så mycket under ett par dagar. Resorna har kändes knappt av. Gemenskapen och alla skratt har fått den oroliga känslan av att lyckas bara fått oss alla att må bättre.

Idag, söndag, tog jag & Albin chansen att åka lite skidor. Lite halvtrött och sliten snörade vi på oss pjäxor och skidor (Albin - bräda) och begav oss ut i backen strax innan lunch. Jag föddes nästan med pjäxor på. Har åkt skidor så länge jag kommer ihåg. Min första alpresa gjorde jag i för många många år sedan tillsammans med mina (då ej skilda) föräldrar till Sölden. Med liftkort och några Schilling på fickan beställde jag (på tyska) min, i livet, första Wienerschnitzel i restaurangen mitt i backen - alldeles själv. Minns svagt att mina föräldrar redan då undrade vilken gourmé de fått till skänks. Idag undrar de inte. I alla fall inte Mamma. Resten skiter jag högaktningsfullt i.

Ett par svängar i Årepisterna senare kan man lätt konstatera ett par tre saker.
Ett: Att åka skidor är magiskt underskattat. Måste göra det oftare.
Par: Träningsverken imorgon är värd allt.
Tre: Gulaschsoppan i toppstugan va Ok. Ska du göra en grym. Anjvänd följande recept.

2 st Gula lökar
2 st Röda paprikor
3 msk Heinz Tomatpuré
1 stor vitlöksklyfta
1/2 tsk kummin, tokmalen
1 liter vatten
2 oxbuljongstärningar
300-400 g Fintfint nötkött
2 msk Olja
4 st potatisar, medelstora
Cayennepeppar
Salt
Peppar
2-3 Lagerblad


1. Putsa bort eventuella senor och skär köttet i små tärningar. Finhacka löken och paprikan.

2. Bryn köttet i oljan.Salta och peppra en aning. Tillsätt lök och paprika efter ett tag. Krossa vitlöken tillsammans med kummin i en mortel, blanda i tomatpurén och cayennepeppar.

3. Tillsätt vitlök och tomatblandningen i en gryta med köttet och ställ åt sidan.

4. Koka upp vattnet och lös upp buljongtärningarna i det heta vattnet. Häll hälften av buljongen över köttblandningen och koka under lock i 20 minuter.

5. Skala och hacka potatisen grovt. Tillsätt potatisen och resten av buljongen och koka under lock i ytterligare 30 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Nu ska jag sova. I morgon kommer några obetalbara bilder från resan att publiceras.

Håll dock inte andan medans du väntar.

PS. Denna helgs roligaste skämt som uppbringat överlägset mest skratt (i min bekantsskapskrets) måste vara inbjudningen till helgens mest överskattade fest. 'Bloggfest på …'. Med undertexten 'Kom och lär känna människorna bakom bloggarna. Skaffa nya intryck och nya ämnen att skriva om'.

JESUS!?!?!

Jag hoppas (innerligt & ärligt) att ni hade kul. Men jag hajjar inte riktigt poängen. Kan någon pliiis förklara.
1 Vilka tips delade ni med er av?
2 Hur många utomstående dök egentligen upp?
3 Vad frågade ni de 19-20 åriga tjejer som bloggar som (på riktigt) tror att de har varit med tio-femton år i nattlivsstockholm om?

Eftersom jag vet att de flesta som va på festen läser min blogg förväntar jag mig svar. Speciellt av dig Alexx...

Natti!

1 kommentar:

Notarius publicus sa...

Sågning av Finest=uppskattning av O.