fredag 15 januari 2010

Finest Awards


Att Finest arrangerar något som heter Finestawards är väl helt okej. Och under en tid har läsare på sidan kunna nominerat finalister. Nu kan man gå in och rösta på en vinnare i massa olika kategorier. I kategorin Årets Restaurang har till exempel Operakällarens stamgäster varit inne och nominerat fram sin favoritkrog till vinnare. Det tyder på att medelåldern bör stigit rejält på Finest under nomineringsperioden. Jag menar, varje gång jag varit på Operakällaren så har jag tillhört de yngsta gästerna. Maten är dock sagolik på Operakällaren. Men Årets Restaurang? Där tycker jag att det är läge att framhålla en krog med lite ambitioner. Instinktivt skulle jag vilja rösta på Djuret, men har inte varit där och ätit än. Så min röst går till Vassa Eggen. De har hittat en bra produkt. Och maten är klanderfri.


Årets danslåt. Ja. Vad ska man säga? Jag har redan min favorit och har skrivit om den tidigare här i bloggen. Och ingen av ovan nominerade placerar sig topp 100 på min listan. Sexy Bitch hamnar på 101 plats (och borde således vinna, om jag fick bestämma). Det är dessutom den överlägset mest önskade låten 2009 när jag spelat ute. Skulle jag varit tvungen att rösta på en danslåt med något kommersiellare framtoning skulle jag kanske valt Leave The World Behind som årets danslåt (danslåt?!? - vem fan kom på det ordet).


Att hela tävlingen är till för att hypa Finests ägarkrogar behöver du inte längre tveka om när du ser nomineringarna i Årets Nattklubb. Det finns egentligen bara två riktiga nattklubbar att rösta på.

F12 & Berns.

Jag menar. Hur i helvete kan Pure (inget om Behrang eller Röja) överhuvudtaget placera sig topp 10 bland Stockholms bästa nattklubbar? Och att bara en av Stureplansgruppens tio nattklubbar är nominerad avslöjar bluffen. Även om jag personligen inte tycker att någon av dessa ska vinna. Men både V, White Room och Spy Bar har varit bättre än minst fem av de nominerade.

Att ens ta upp vilka bloggar som ska vinna känns som rejäl waste-of-time. Jag läser inte en enda blogg på Finest och har ingen anledning att göra det heller. Och som du säkert redan insett så läser jag inga modebloggar heller. Glamourbloggar, som det tidigare hette, har inte heller varit de mest populära bokmärkena i min browser. Generellt kan man väl säga att de toppbloggar som ligger under nöjessajter som Finest och Stureplan känns otroligt ointressanta. Jag har aldrig fattat grejjen med bloggar där man kan se tjejer som tar bilder på sig själva i spegeln där de försöker se coola eller sexiga ut innan de går till jobbet. Oavsett om de är trevliga och kompetenta eller tvärtom…

En kategori som jag tror många saknar är Årets DJ. Och att den kategorin inte är med kan nog tolkas på flera sätt. En tolkning kan vara att DJns roll som nöjesprofil helt försvunnit på vissa av ovan nämnda nattklubbar. Gå bara in och kolla SMS-utkorgen en lördagsnatt från nattklubbscheferna på Sturecompagniet, V, Café Opera och Rose. Där är det inte DJn som väljer låtarna, utan, just det, nattklubbschefen.

Min favorit i denna obefintliga kategori är lätt Alle Tabrizi. Som jag ser det är han en komplett DJ och behöver inte SMS styrning för att underhålla en kommersiell nattklubb. Ska man däremot rösta på en lokal DJ som gör sin egen grej så tycker jag att Darwin & Backwall hittat sin niche. Om man ska ta kategorin ytterligare en nivå så tycker jag att Dadalife ska ha ett pris för sin unika, underhållande och numera framgångsrika, stil. Att vara warm-up till Tiesto under hans USA turné är precis hur stort som helst.

Och till sist. Göteborgspriset solklara vinnare är Johan Bjerkelund. En sådan nöjesförbättrare skulle vi behöva i Stockholm. Rösta på honom. Det är det enda jag vill att du gör. Och du gör det här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha. Operakällarens stamgäster. Tävlingen är ju tokriggad.