fredag 2 mars 2007

Vino Fino

Det är inte ofta jag går till Systembolaget. De gånger jag gör det är det oftast för att köpa konjak till matlagningen eller på sin höjd ett par öl till någon pokerkväll.

Härom dagen va konjaken slut och jag passade på att slinka in på systemet på Götgatan. Eftersom kön va overkligt lång till de två (av nio) öppna kassorna tog jag ett extra varv i butiken. Till min stora förtjusning hittade jag en hylla med Vintage Italienare. Flera olika flaskor Amarone på en egen kampanjhylla. Den billigaste gick väl lös på en 150 spänn och priserna varierade upp till 400. Den mest tilltalande flaskan i sortimentet kostade 247:-. Den heter passande nog Tommasi. Två buteljer från 2003 inhandlades.

Pratade med sommeliern på Operakällaren som berömde mitt kloka inköp. Den kan drickas på en gång och bör ej lagras längre än tio år. Skillnaden är att den tappar en aning sötma under lagring. Och det kan ju vara lite coolt att år 2017 plocka fram en flaska det står 2003 på men jag tror jag korkar dom imorgon. Det fanns ju faktiskt flera i den där hyllan.

'Den som spar han har men inte särskilt roligt', som min gamla mentor brukar säga.

Skål - ikväll spelar jag skivor på Café Opera - kom förbi!

Inga kommentarer: