lördag 29 september 2007

En middag på slottet?

Vad är väl en middag på slottet? Klassisk fråga. Och vad är den egentligen jämfört med en middag på en känd ´så kallad' lyxkrog i Stockholm. Svaret är antagligen - precis som i sagan - 'Alldeles Underbar!'

Efter att ha avböjt golfen i Uppsala. Dels på grund av en tandvärk som gjort sig påmind. Och dels på grund av ett väder som skulle få en norrman från Bergen att le. Valde jag att stanna hemma. Kollade fotboll. Städade. Tog hand om mig själv - helt enkelt.

Min polare Mille fyller 21 (typ) imorgon (söndag). Jag och Alex gick på hans middag på Nox. Samling kl 20.30 med fördrink. Till bordet kl 21.15 (ca). Efter att ha blivit serverad ett vin som smakade så illa att vinproducenten antagligen skulle sagt upp sin licens om han fått recensionen av en vinkännare fick jag (till slut) ett glas Rawenswood. En Zinfandel jag druckit lådvis av. Humöret blev lite bättre. Efter en halvtimme kom förrätten in. En skummad havskräftssoppa. Fantastiskt god. Bad om en extra portion. Servitris Lisa Larsson uppfyllde min önskan. Soppan va magisk. Sen...

... hände ...

... ingenting ...

Servitrisen (utan någon som helst tidigare serveringserfarenhet) fyllde först på mitt glas med fel vin. Sen fick vi vänta en och en halv timme på varmrätten. Till slut gick vattnet...

Jag reste mig upp och gick därifrån.

Middagen slutade med en grillad med bröd, stark senap och lite rostad lök på Mariatorget. Gick till Rival. Svepte två öl. Och en Fernet.

Grattis Mille.
Hade jag varit du hade jag förvandlats till Hulken. Anlitat ett par självmordsbombare. Och raderat stället från kartan. Hoppas dock att du fick en kanonkväll.

I Love You.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Love you to brorsan! Ja lovar att ja inte va långt ifrån Hulken men ja behärska mej o ville bara ha en födelsedag som va skoj! De hade ja tack vare er! Vi kompenserades me skumpa o shots o billigare nota iaf :) Puss!

Anonym sa...

Vilken sort av Rawenswood är det? Gillar att smaka viner så det kunde vara kul om du berättade. Finns 3 typer på bolaget, kanskne inte är en av dom.