torsdag 20 september 2007

Tre livsviktiga skivor

Det finns skivor och så finns det skivor. Hur många gånger har man inte suttit med polarna och snackat om vilka tre skivor man ska ta med sig till en öde ö. Jag har haft samma svar i tio år. Här kommer det.

Stevie Wonder - Songs In The Key Of Life
En klassiker. Säkert med på mångas topplistor. Jag kommer ihåg att min pappa hade den på vinyl när jag va liten. Brukade ta den till mitt rum och lyssna. Den är tidlös och fortfarande lika bra som när den kom 1976.

Pink Floyd - Animals
Kanske en otippad skiva. Pink Floyd har ju gjort många klassiska album. Dark Side Of The Moon, The Wall och Wish You Were Here. Men Animals , som kom 1977, är min favorit. Innehåller endast fem spår. Men musiken är magisk. Perfekt att lyssna på högt i bilen när du kör omkring på natten.

Dr Dre - The Chronic
Snoop slog igenom som sidekick till Dr Dre på denna skiva. Jag kan nog alla texter. Skivan tog hiphopen till en ny nivå. Samplingarna duggar tätt. Och spår 7 - Lil' Ghetto Boy - är bäst.

Inga kommentarer: