fredag 14 september 2007

Kräftsoppa

Har ju försökt att få till det här med en schysst kräftsoppa ett tag nu. Antingen har jag glömt att spara skalen eller så har jag väntat för länge. Nu ska jag dock få till det. Har inhandlat kräftor och resten har jag hemma. Ska tillsätta en skvätt cognac, vitlök och chili. Tror att det kan bli magiskt.

Kräftsoppa
1 paket frysta kräftor (1 kg, 26-30 kräftor) + 2 dl spad från kräftorna
1 schalottenlök
1 msk smör
7 dl räkfond
3 stjälkar krondill
2 dl grädde
1/2 dl crème fraiche
salt, peppar

Gör så här:
Skala och hacka löken. Tina och skala kräftorna. Krossa kräftskalet grovt i en kastrull. Fräs kräftskal och lök 2-3 minuter i smör i en stor gryta. Tillsätt fonden, kräftspadet och dillstjälkarna. Koka upp och sjud i 10 minuter.

Sila bort skalen. Häll tillbaka spadet i grytan. Tillsätt grädde och crème
fraiche, koka upp och sjud 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Gårdagen.
I onsdags hade vi ju Black Eyed Peas på Café Opera. Och igår spelade de på Hovet. Deras manager hade vänligheten att lägga undan 2 biljetter till underteckand. Gick dit med Rebecca. Konserten va väl sådär. Efteråt åkte jag ner till Caféet och efterfesten. Tog två groggar och två Seamans. Sen gick jag in i väggen. Tog med mig en låda mat (från buffén) hem. Åt upp den framför CSI med två nyimporterade Sort Guld.

Kvällen.
Matlagning (se ovan). Sort Guld (se ovan).

Lördagen.
Carl Cox. För dig som inte har koll. Kolla här.

Inga kommentarer: