måndag 5 februari 2007

Ett lyckat recept

Gårdagens födelsedagsfest för Fredrika på Olssons Video va riktigt kul. Jag och Alex kom innan födelsedagsbarnet. Spelade lite skivor, drack några drinkar. Sen bar det av till Josefina på Djurgården för spelning på 50-årskalas. Medelåldern måste varit kring 25. Blacknuss spelade. Kayo och Stephen Simmonds sjöng. Jag klev på strax före klockan två. Kom hem vid halvsex.

Min brorsa va här och åt söndagmiddag idag. Vi kollade lite på teve och catchade upp. Brorsan har varit i Filippinerna och dykt i en månad. Jag passade på att laga maten som jag blev bjuden på hos Rai för någon vecka sen. Resultatet blev förstås alldeles utmärkt. Och eftersom jag tycker du borde laga den här maträtten någon gång nu i veckan följer här receptet.

Ingredienser
2 Vitlöksklyftor (skivas lövtunt)
1 Röd Chili (finhackas, behåll kärnorna för extra krydda.)
Fläskfilé (går lika bra med nötkött eller pippifågel)
8-13 Svampinjoner (delas i tre delar)
Cocktailtomater (halvera på mitten)
2 dl Cognac
2-3 dl Matlagningsgrädde
Salt och peppar
Kärlek

Fräs chili och vitlök i en bra olja i stekpanna. Stek köttet tillsammans med chili och lök. I med svampen. Rör om. Skaka. Vänd. Krydda med salt och peppar. När allt fått färg. Häll på Cognac. Låt puttra i ca 15-20 minuter. Häll i matlagningsgrädden. Låt allt blandas. Smaka av. Tillsätt tomaterna alldeles innan servering. Servera med pasta.

Receptet kommer en gång i tiden från Il Conte. Jag tror inte att rätten finns kvar på menyn men den är ju inte så svår att göra. Läste förresten någonstans att Svenssonmaträtten no 1 för tillfället är Fläskfilé med Potatisgratäng. I England har nationalrätten de senaste åren varit Kyckling med Curry. Antagligen för att den indiska matkulturen helt slagit ut de traditionella maträtterna som Shephards Pie och Roast med kokade grönsaker. Engelsk mat suger. titta bara på deras frukostar. Det borde vara olagligt att äta bacon innan klockan tolv alla dagar i veckan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nu behöver man ju inte vara på Finest något mer! Tack för att du inte slutade.

Anonym sa...

Grattis Thomas!

Anonym sa...

Nu hoppas jag verkligen att du länkar till mig! ;)
Puss!

Anonym sa...

hahaha faktiskt. jävligt skönt att man slipper surfa in på sthlmfinezzzzzzzzzzzzzzzzzt...

Maze sa...

Bra där, T!
Låter gott det där, will fix...
Ha det!

Anonym sa...

Klart att du skall köra din egen sida, hinner aldrig kolla det andra som händer i STHLM iaf så detta känns riktigt bra.

Sorry för att jag aldrig kommenterar din blogg min vän - gillar den och dig stenhårt som du vet,
skall bättra mig :-), Jack kanske kan hjälpa till.

Simma lugnt,
Anders

Anonym sa...

Blev ju nästan hungrig nu..
Ska hitta någon karl som kan slänga ihop det där till mig någon kväll!! =)

Anonym sa...

Haha, du var ju Mr Sthlmsfinest på nått sätt. Big, big lost för finest.

Anonym sa...

den nakne kocken don tomaso