onsdag 28 februari 2007

Visa ord från en vis man

Jag kan inte låta bli att säga det här fler gånger. Det finns så många människor som ingenting hellre vill mer än väl. Att de sen i stort sett misslyckas med nästa allt de gör får dom tyvärr inte att tagga ner på sin lust att lyckas. De ger sig in i nya projekt. Det ena omöjligare än det andra. Man börjar ljuga för kollegor, anhöriga och framför allt för sig själv. Det här går givetvis inte att reparera. Man hamnar i en ond cirkel. Och det ena desperata försöket att lyckas leder bara till ett nytt misslyckande inför nästa nya grupp av människor.

Fråga mig - jag har varit där. Mitt liv var mer än kaos. Och det var först när jag slutade ljuga för mig själv som bitarna började falla på plats. Jag kunde inte hantera situationer som var nya för mig. Jag försökte hela tiden bevisa för andra att jag dög. Alla blev drabbade och till slut drabbade det mig - hårt.

Jag har lärt mig av läxan. Och jag ser när människor som är på väg att tappa greppet - innan de gör det. Oavsett inom vilka ramar det handlar om. Visst kan man förstå att det blir så. Folk har höga krav på sig själva, från andra och från arbetsgivare och dylikt.

I samma sekund en människa slutar att lyssna på andra - i samma sekund drar jag därifrån. Att diskutera med människor som inte lyssnar är ointressant för mig. En gång tog jag mig ur mitt helvete själv. Och gräver man sin egen grop för att själv falla i finns ingen annan än du själv där för att ta dig upp.

Så om du känner att allt i ditt liv enbart cirkulerar kring dig - då är det dags att vakna upp. Det kan gå jävligt fort att hamna på sidan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt liv är bara en snygg fasad. Om man bara hade haft ett riktigt bra kompisgäng! Då hade jag fan sålt allt jag ägde och dragit till solen och röktpå tills degen var slut. Sen skulle jag be någon fylla igen gropen. haha fan vad nice. Det är det jag letar efter, ingen jäkla snygg brud, jag vill bara ha en snygg exit. tack!

Anonym sa...

Trasslet är att alltid vilja prestera i alla sammanhang, ekvationen är svår att få ihop och det blir ibland fel. Jag vet hur du fungerar för att jag känner dig väl och oavsett om du har någon speciell du tänker på med det du skriver så träffar du många. Hitch hikers är en story som alla tycker sig ha förstått och att de själva känner att just de är speciellt förstående av dess innehåll.... fantastiskt va bra. Det vore enklare att bara skita i folk som inte ger som du skriver och spara energi till att fylla igen gropen.... Mitt förslag är att alltid ligga nära till att tappa greppet, satsa, chansa, städa eventuella misstag och om det skiter sig....spara ut håret, köp en surfbräda och paddla tills det är över - börja sen på nytt.