tisdag 2 oktober 2007

Portugal 25h

Efter drygt 30 timmar i Portugal slås man av ett par tre olika intryck.
• Alla tittar på fotboll. När de jobbar, äter eller sover. Överallt står det en teve som visar en fotbollsmatch. Gammal eller ny. Det vete fan. Idag såg jag dock Zlatans två mål mot PSV till efterrätten.
• Alla tjejer är överviktiga. Och ganska fula. Så är det inte hemma.
• Maten kan vara riktigt bra. Efter kvällens middag är jag mer än övertygad. Tillförrätt. Scampi i vitlök och olja (precis som klassikern på Lisa På Torget). Och till varmrätt. En stor bit biff som man tillreder själv på en het sten (precis som i Åre).

Vi bor på Hotel Costa Da Caparica. Det ligger strax söder om Lissabon. Har enligt den portugisiska hotellstjärnesystemet tilldelats fyra stjärnor. Och inte fan har man fått de tack vare rummen. Små. Hårda sängar. Risig dusch. Och århundradets minsta teve (som dock visar fotboll). Hotellet är dock ganska snyggt på utsidan och ligger ett stenkast från Atlantkusten. Men that's it. Frukosten hade inte ens färskpressad juice. Skitbuffé.

Golfen då? Ja idag spelade vi Aroeira #1. En bana min kära mor spelat år 2001. Det hade hon ingen hjälp av. Vi fick lika många slag på slopen. Och jag vann med fyra slag. 99 mot 103. 76 netto. 32 poäng. Inte fy fan av en hobbygolfare med 22 i HCP. Dessutom puttade jag som en kratta, vilket hör till ovanligheten. Jag spelade dock på samma boll hela varvet. Det du Grönis.

Dagens behållning var när vi passerade bollen innan oss på hål 14. Ett korthål på 110 meter. Vatten alldeles innan green. Och tre storrökande portugiser står otåligt och väntar på att vi ska slå igenom. Jag lägger mig tre meter från flaggan och gör birdie. Morsan gör par. På hålet efter slår jag årets längsta drive. Och portugiserna klappar händerna.

Av någon anledning funkar det inte att ringa i min telefon. Café Opera vill väl antagligen att jag ska ha en behaglig semester. SMSa funkar.Så vill du mig något viktigt så funkar det. Nu ska jag läsa lite i min nyinköpta John Grisham.

I morgon spelar vi Aoreira #2. Den ska va något svårare enligt caddiemastern. Men är man i zonen så är man.

Inga kommentarer: