fredag 9 november 2007

Tre blir två blir en blir noll?

Det har haglat in meddelanden om att jag måste blogga oftare. Nu tillhör inte jag den skaran av alla bloggare som ber om ursäkt för att "jag inte bloggat på ett tag". Det har helt enkelt inte funnits något intressant att skriva om. Tills nu…

Och just denna vecka, av alla, har vi som bor i Stockholm kunna ta del av tre nya nattklubbars öppning.
Onsdag: Peacock (Tegnérgatan, nedanför Rolfs Kök)
Torsdag: Village (fd Martini. Eller supersuccéklubben La Camera)
Fredag: Ambassadeur Club (Gamla svennehaket Blue Moon Bar, eller gangsterhaket Tiger)

Tre nya nattklubbar inom loppet av tre dagar. Tanken är alltså att folk plötsligt ska ge upp sin favoritklubb och börja hänga på ett nytt ställe. Det är inte något litet uppdrag att genomföra. Att det ställs riktigt riktigt höga krav på de som ska ta hand om dessa ställen är givetvis självklart. Att fylla upp en nattklubb med gäster som ska spendera pengar som räcker till att betala hyror, löner till personal, vakter, diskare, Djs och annat. För att inte tala om att investerade pengar ska komma tillbaka.

Mitt tips är att minst två av dessa kommer få det svårt att överleva nästa sommar. Och då pratar jag om att de drivs vidare med det koncept de ska ha från det att de öppnar denna vecka. Men det kan vi snacka om i augusti nästa år.

Sen frågar man sig. Hur i helvete kan man vara så obotligt korkad att man lägger sin invigning i samma kluns som de andra två? Jag letar och letar men hittar inget svar. Hade det inte varit bättre att flytta invigningen till nästa eller nästnästa vecka, då man är ensam på banan. Att man inte känner till att den ena eller andras öppning är helt uteslutet. De här människorna klockar varandras toalettbesök.

En kompis besökte en av de ovannämnda ställen kl 15.00 samma dag som öppningsfesten. Hela nattklubben såg ut som en byggarbetsplats. Inbjudningarna hade givetvis redan skickat ut och att ställa in är inte att tänka på. Men att stressa i ordning allt för att göra allt denna vecka? Det låter inte genomtänkt. Hursomhelst. Jag välkomnar alla försök till att ge folk fler anledningar till att gå ut och ha roligt i stället för att sitta hemma i soffan. Äta ostbågar och dricka Tysklandsköpt sprit och öl. Och jag uppmanar alla ställen att ha öppet på onsdagar. Gör gärna en liten satsning. Det gynnar alla. Speciellt mig.

Nu ska jag ta en dusch. Slå mig ner i soffan och dricka lite importerad öl från Tyskland. Och äta ostbågar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hahah så jävla bra!

Anonym sa...

Don Tomaso

Du har precist klockrent träffat rätt i allt det du Skriver

Att Starta 3 Nattklubbar samtidigt och ha premiärer samma vecka
How Dum Can you be and still breathe!

Keep up Your Good Blogging
Mattias

Anonym sa...

måste säga att du ändå skriver bra vare sig d e ett viktigt ämne lr ej. d e ju en blogg after all, man läser inte om man inte tycker om den så skriv om va fan du vill. vi läser för att d e du som e intressant o då spelar ämnet inte roll

Anonym sa...

Enkelt - gissningsvis vill väl Hr Kovac snabbt döda snacket kring Village? Och hur göra det bättre än att själv smälla upp en jättepremiär dan efter... Sen konkurrerar kanske inte just de ställena om samma publik, men de har ju Hells K och White också.